Allah\'ın Aşkınlığı Fahreddin Er-Razi

Allah'ın Aşkınlığı Esasu't-Takdis fi İlmi'l-Kelam

Kelam ve Tefsir ilimlerinde büyük şöhrete sahip olan Fahreddin er-Razi, çevirisini sunduğumuz bu eserinde, Müşebbihe olarak anılan antropomorfist kelam akımının Kur'an ve hadislerde Allahü Teala'yı tavsif eden ifadeleri anlama biçimini ele...
9789753556149
550250
Allah'ın Aşkınlığı
Allah'ın Aşkınlığı Esasu't-Takdis fi İlmi'l-Kelam
87.12

Kelam ve Tefsir ilimlerinde büyük şöhrete sahip olan Fahreddin er-Razi, çevirisini sunduğumuz bu eserinde, Müşebbihe olarak anılan antropomorfist kelam akımının Kur'an ve hadislerde Allahü Teala'yı tavsif eden ifadeleri anlama biçimini ele almakta; bütünlük ve derinlikten yoksun olduğu gerekçesiyle de eleştirmektedir. Razi'ye göre Allah'ın haberi sıfatlarını bildiren ayet ve hadislerin böyle lafızda kalan yahut literalist tarzda anlaşılması aslında gerçek anlamdan uzaklaşmaktan başka bir şey değildir. Önemli olan lafızların anlamını nassın kendi bütünlüğü içinde kavramaktır. Allah'ı tavsif eden bazı ifadelerin zahiri anlamlarıyla yetinmek bizi içinden çıkılmaz inanç problemleriyle yüz yüze getirecektir. Bilginimiz bu endişelerini şu şekilde dile getirmektedir:
“Kur'an'da Allah Teala hakkında yüz, göz, yan, ayak ve bacak gibi kavramlar kullanılmaktadır. Eğer biz bu mefhumların zahiri manalarını alırsak, bir yüzü ve bu yüz üzerinde birçok gözü bulunan, vücudunun bir tek tarafı olan ve bu tek taraf üzerinde birçok eli bulunan ve bir tek ayağı olan bir kişiyi İlah olarak kabul etmemiz gerekir ki; dünyada dahi, bundan daha çirkin bir varlığı hayal edemeyiz. Öyle zannediyorum ki, hiçbir akıl sahibi, Rabbini böyle çirkin sıfatlarla nitelendirmeye razı olmaz...”

İslam'ın ilk nesillerinin bu türden ayetleri yorumlama konusundaki çekingen tutumlarını makul gören Razi, özellikle Ahmed b. Hanbel sonrası Selefiyye akımının aynı yöndeki ısrarını akla uygun bulmaz. Kelam ve felsefe sahasında bunca yöneliş, çaba ve birikimin olduğu bir çağda tevile yanaşmamayı bizzat İslam inancı için tehlike doğuracak bir tutum olarak değerlendirir. Dolayısıyla yapılacak iş, Allah'ın Aşkın (el-‘Ali, Müte‘al) Varlık olduğu ilkesinden kalkarak ilgili nassların anlamını her türlü antropomorfist ya da insan biçimci çağrışımdan arındırmaktır.



Sayfa Sayısı: 240

Baskı Yılı: 2014


Dili: Türkçe
Yayınevi: İz Yayıncılık
Kitabın Özellikleri
Stok Kodu:
9789753556149
Boyut:
13.50x21.00
Sayfa Sayısı:
236
Basım Yeri:
İstanbul
Baskı:
5
Basım Tarihi:
2011
Çeviren:
İbrahim Coşkun
Kapak Türü:
İnce Kapak
Kağıt Türü:
2. Hamur
Dili:
Türkçe
Kategoriler:

Kelam ve Tefsir ilimlerinde büyük şöhrete sahip olan Fahreddin er-Razi, çevirisini sunduğumuz bu eserinde, Müşebbihe olarak anılan antropomorfist kelam akımının Kur'an ve hadislerde Allahü Teala'yı tavsif eden ifadeleri anlama biçimini ele almakta; bütünlük ve derinlikten yoksun olduğu gerekçesiyle de eleştirmektedir. Razi'ye göre Allah'ın haberi sıfatlarını bildiren ayet ve hadislerin böyle lafızda kalan yahut literalist tarzda anlaşılması aslında gerçek anlamdan uzaklaşmaktan başka bir şey değildir. Önemli olan lafızların anlamını nassın kendi bütünlüğü içinde kavramaktır. Allah'ı tavsif eden bazı ifadelerin zahiri anlamlarıyla yetinmek bizi içinden çıkılmaz inanç problemleriyle yüz yüze getirecektir. Bilginimiz bu endişelerini şu şekilde dile getirmektedir:
“Kur'an'da Allah Teala hakkında yüz, göz, yan, ayak ve bacak gibi kavramlar kullanılmaktadır. Eğer biz bu mefhumların zahiri manalarını alırsak, bir yüzü ve bu yüz üzerinde birçok gözü bulunan, vücudunun bir tek tarafı olan ve bu tek taraf üzerinde birçok eli bulunan ve bir tek ayağı olan bir kişiyi İlah olarak kabul etmemiz gerekir ki; dünyada dahi, bundan daha çirkin bir varlığı hayal edemeyiz. Öyle zannediyorum ki, hiçbir akıl sahibi, Rabbini böyle çirkin sıfatlarla nitelendirmeye razı olmaz...”

İslam'ın ilk nesillerinin bu türden ayetleri yorumlama konusundaki çekingen tutumlarını makul gören Razi, özellikle Ahmed b. Hanbel sonrası Selefiyye akımının aynı yöndeki ısrarını akla uygun bulmaz. Kelam ve felsefe sahasında bunca yöneliş, çaba ve birikimin olduğu bir çağda tevile yanaşmamayı bizzat İslam inancı için tehlike doğuracak bir tutum olarak değerlendirir. Dolayısıyla yapılacak iş, Allah'ın Aşkın (el-‘Ali, Müte‘al) Varlık olduğu ilkesinden kalkarak ilgili nassların anlamını her türlü antropomorfist ya da insan biçimci çağrışımdan arındırmaktır.



Sayfa Sayısı: 240

Baskı Yılı: 2014


Dili: Türkçe
Yayınevi: İz Yayıncılık
Yorum yaz
Bu kitabı henüz kimse eleştirmemiş.
Kapat